Blogikirjoitusta pohtiessani kysäisin muutamalta
yliopistokoulutetulta ystävältäni, mikä heitä inspiroi ja motivoi työelämässä,
ja minkälaisen organisaation palveluksessa he haluaisivat työskennellä. Itseäni
kiinnostaa työni vaikuttavuus, työskentely tiimissä ja mahdollisuus uusien
ratkaisujen kokeilemiseen ja henkilökohtaiseen kehittymiseen ja oppimiseen.
Ystävieni vastaukset olivat samansuuntaisia: onnistumisen fiilikset, matala
organisaatiohierarkia, oman työn merkitys organisaation menestykseen, riittävät
haasteet, kehittymismahdollisuudet. Vain muutama mainitsi palkan eikä yksikään
työn pysyvyyttä ja elinikäistä palvelusta. Meitä kaikkia yhdistää näiden
toiveiden lisäksi samaan sukupolvikategoriaan, milleniaaleihin, lukeutuminen ja
korkeakoulutus.
Länsimaissa työelämä on
monenlaisen murroksen alla nykyaikana. Automaatio ja robotiikka vievät yhä
enemmän työpaikkoja perinteisiltä manuaalisen työn aloilta. Informaatioteknologian
paisuminen puolestaan mahdollistaa työn tekijän ja työpaikan fyysisen
sijaitsemisen entistä kauempana toisistaan. Globalisaatio on luonut yhä
suurempaa liikkuvuutta ja kansainvälisemmät työmarkkinat. Samalla on
ennustettu, että länsimaissa ikäluokkien pieneneminen ja tietotyöläisten
tarpeen määrän kasvu johtavat siihen, että kilpailu
ammattilaisista ja etenkin globaalisti liikkuvista osaajista kiristyy
yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin välillä.
Kilpailun osaavasta
työvoimasta kiristyessä työnantajaorganisaatioiden on kiinnitettävä yhä enemmän
huomiota siihen, miten ne voivat houkutella ja säilyttää parhaat osaajat
palveluksessaan. Aikaisempia sukupolvia, eli sodan jälkeisiä suuria ikäluokkia
ja 70-80 –luvun X-sukupolvea ovat motivoineet ensisijaisesti työn pysyvyys ja
riittävä toimeentulo. Meitä 1980—90-luvulla syntynyttä Y-sukupolvea eli niin
kutsuttuja milleniaaleja, jotka olemme vuodesta 2015 lähtien
työvoiman suurin sukupolvi,
motivoi kuitenkin yhä kompleksisemmat tekijät. Työntekijäjoukko myös
monipuolistuu, sillä milleniaalit ovat ensimmäisiä sukupolvia, joissa naiset
osallistuvat työmaailmaan siinä määrin missä miehetkin. Samalla naisille
kuitenkin yhä edelleen kuuluu merkittävämpi osa kodin ylläpidosta, ja työelämän
onkin entistä tärkeämpää kyetä yhdistämään työ, perhe ja vapaa-aika.
Uuden sukupolven vallatessa työelämän on yritysten aika
kehittää johtamisoppejaan ja –tottumuksiaan. Uusien sukupolvien uranäkemys
haastaa organisaatiot, ja etenkin tässä blogissa laajemminkin käsitelty Talent
Management on yksi vastaus tähän haasteeseen: kuten muissa teksteissä on
kuvattu, TM keskittyy pätevimpien yksilöiden tunnistamiseen ja heihin
panostamiseen. Kuten myöhemmin esittelen, juuri pätevyyden kehittäminen ja
vaihtuvat mahdollisuudet ovat ensisijaisen tärkeitä uuden sukupolven motivoimisessa.
Deloitten Millennial Survey paljastaa,
että keskimäärin sukupolveni edustajat eivät ole erityisen sitoutuneita
nykyisiin työantajiinsa, ja monet suunnittelevat työpaikan vaihtoa
lähitulevaisuudessa. Noin 58% milleniaaleista odottaa pysyvänsä nykyisessä työssään
alle kolme vuotta, ja 79% meistä voisi kuvitella lopettavansa päivätyönsä ja
ryhtyvänsä yrittäjäksi. Tällainen huomattava työnantajauskollisuuden puute on
merkittävä haaste millekään organisaatiolle, joka työllistää tämän hetken
nuoria asiantuntijoita merkittäviä määriä. Työnantajaorganisaatioiden onkin
pyrittävä laajemmin selvittämään, mikä motivoi milleniaaleja hakemaan
tiettyihin tehtäviin ja organisaatioihin, ja pysymään niissä.
Yleisesti milleniaaleja on
kuvattu hyvin arvopohjaiseksi sukupolveksi - hakeudumme organisaatioihin, jotka
vastaavat arvojamme ja valintojamme. Tämä arvoperustaisuus näkyy uramme kaikissa
vaiheissa: minkä työnantajan palvelukseen hakeudumme, minkälaisia työtehtäviä
he olemme valmiita tekemään, ja millaisia päätöksiä teemme johtavissa asemissa.
Deloitten tutkimuksen mukaan globaalisti jopa 56% milleniaaleista on päättänyt
olla koskaan työskentelemästä tietylle organisaatiolle johtuen sen arvoista tai
toimintatavoista. Lähes puolet (49%) on kieltäytynyt työtehtävästä, joka on
ollut heidän arvojensa vastainen. Milleniaalit ovat joustavia,
yrittäjähenkisiä, tiimipelaajia, luovia ja tietotekniikkataitoisia. Tämä
sukupolvi etsiikin yhä enemmän työnantajia, jotka tarjoavat uudenlaisia
mahdollisuuksia ja haasteita, joilla pystyy kokeilemaan rajojaan ja oppimaan
uutta.
The Majority Millenial Workforce -tutkimus osoittaa, että 53% rekrytoijista
kokee vaikeuksia löytää ja säilyttää milleniaali-sukupolven ’talentteja’.
Turhan monet organisaatiot olettavat yhä edelleen, että palkka ja työn
säilyvyys ovat merkittävimpiä tekijöitä milleniaalien motivoimiseen. Tärkeä
kysymys onkin, mitä nämä kilpaillut milleniaalitalentit oikeastaan haluavat
työltään?
Juhamatti Muuraiskangas kiteyttää blogissaan asian täydellisesti: Tulevaisuuden
voittajaorganisaatioita tulevat olemaan ne, jotka kykenevät tarjoamaan
työntekijälle mielekkäimmän ja merkityksellisimmän työkokonaisuuden sekä
kehittymisen mahdollisuudet. Majority Millenial Workforce osoitti, että
milleniaalit priorisoivat merkityksellisen työn palkan yli, ja 65% vastaajista
luokitteli henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuden merkittävimmäksi
motivaattoriksi nykyisessä työssään. Työnteossa keskiöön nousevat yhä enemmän
ihmiset ja tarkoitus: nykyajan työntekijät, etenkin milleniaalit, haluavat olla
osa jotain suurempaa kuin pelkästään voiton tavoittelu – he haluavat
työskennellä organisaatioissa, joilla on ”tarkoitus”.
Lyhyesti
tiivistettynä asiat, jotka tutkimusten [esim. George 2015, Goudreau 2013 (Forbes), Lavoie 2014 (Fast Company)] mukaan
milleniaaleja motivoivat:
- Johtaminen. Milleniaaleille ovat tärkeitä niin osallistava, yksilöitä huomioiva johtaminen kuin johdolta saatu tukikin. Heille on tärkeää, että heidän tietojaan ja taitojaan arvostetaan, ja että heillä on mahdollisuus tehdä myös itsenäisiä päätöksiä.
- Mentorointi ja palaute. Milleniaalit rakastavat parhailta oppimista. Heitä kannustaakin mahdollisuus oppia taitavalta vanhemmalta kollegalta. Milleniaalit myös haluavat työstään reaaliaikaista palautetta, sillä he kokevat sen oppimismahdollisuudeksi ja ilman palautetta kokevat työnsä turhaksi.
- Mahdollistava työympäristö. Milleniaaleille on yhä tärkeämpää se, että työympäristö on miellyttävä, käytettävissä olevat resurssit ovat riittäviä, ja joustavuuteen on mahdollisuuksia. Työyhteisön hyvä henki ja reilu meininki ovat tärkeitä.
- Sosiaalinen tuki ja suhteet työtovereihin. Milleniaalit eivät enää aikaisempien sukupolvien tavoin tee eroa työkavereiden ja muiden kavereiden välillä, ja siksi heille kannattaakin tarjota mahdollisuuksia sosiaaliseen toimintaan ja tiimityöskentelyyn. Vahvemmat ihmissuhteet johtavat haluun säilyä organisaatiossa.
- Kehittymismahdollisuudet. Itsensä kehittämisen ja uuden oppimisen mahdollisuudet ovat tutkimusten mukaan tärkeimmät syyt milleniaalien motivaatioon. Tämä nuori sukupolvi innostuu innovaatioista, kasvusta ja etenemisestä. Heitä ajaa kiinnostus oppia jatkuvasti uusia taitoja ja kehittyä paremmaksi jo olemassa olevissa. Organisaatiokulttuurit, jotka tukevat jatkuvaa oppimista, säilyttävät asiantuntijoitaan parhaiten.
- Itsenäisyys ja työelämän joustot. Milleniaalit arvostavat yhä enemmän itsenäisyyttä työnteon suhteen siinä mielessä, että he eivät arvosta aiempien sukupolvien tavalla kahdeksasta neljään –työpäiviä, vaan kokevat olevansa motivoituneempia, kun heille annetaan työtehtävä, jonka he saavat suorittaa itsenäisesti haluamassaan ajassa, kunhan se tulee tehdyksi. Heitä arvostavat enemmän työnantajaa, joka tarjoaa liukuvat työajat, mahdollisuuden työskennellä etänä ja mahdollisuudet vaikuttaa omaan työmäärään.
- Kompensaatio. ”Unelmaduunissa olisi tärkeintä mielenkiintoinen sisältö, tärkeämpää kuin iso palkka.” Näin sanoi useampi milleniaaliystäväni, kun kysyin heiltä, minkälainen motivaattori palkka on. Tutkimusten mukaan kompensaatio ei kuitenkaan nykyään ole ensimmäinen eikä edes toinen milleniaaleja motivoivimpien asioiden listalla. Itse palkkaa tärkeämpää on palkkapäätösten läpinäkyvyys ja koettu oikeudenmukaisuus sekä sen suhde vastuuseen, tulokseen ja työn määrään.
- Työn ja vapaa-ajan tasapaino. Nykyiset ammattilaistason työntekijät vaativat joustavia työaikatauluja, jotka antavat mahdollisuuden menestyä myös muilla elämän alueilla, kuten perheen ja ystävien kanssa sekä harrastuksissa. Milleniaalit ovat valmiita uhraamaan osan työmenestyksestään, mikäli uhraus mahdollistaa enemmän aikaa elämän muille osa-alueille. Työnantajalta odotetaan yhä enemmän sitoutumista työn ja muun elämän välisen tasapainon saavuttamiseen.
- Tarkoituksellinen työ. Nuorta sukupolvea motivoi työ, johon he uskovat. Sen lisäksi he haluavat nähdä oman työnsä vaikutuksen merkityksen organisaationsa menestykseen. He haluavat ymmärtää, mikä tarkoitus heidän työtehtävillään on, ja mitä päämääriä ne auttavat saavuttamaan.
- Organisaatiotyyppi. Monet nuoren sukupolven edustajat kokevat tiukan hierarkian ja suorat komentoketjut ahdistaviksi. He työskentelevät mieluiten tiimipohjaisesti ja mahdollisimman pienellä hierarkian määrällä. ”En halua kuluttaa aikaani paperien pyörittämiseen, pokkurointiin ja jäykkyyteen”, tiivisti jälleen yksi ystävistäni.
Ongelmia milleniaalien
motivoimisessa ja houkuttelussa tulevatkin kohtaamaan etenkin vanhat,
byrokraattiset ja suuret organisaatiot. Tästä esimerkiksi nostan suuren,
ylikansallisen ja perinteisesti työntekijöitä helposti houkuttelevan YK:n. Onko
se houkutteleva myös nuoren sukupolven asiantuntijoille?
Glassdoor.com
–palvelu, joka muun muassa kerää organisaatiosta työnantaja-arvioita
niiden työntekijöiltä, näyttää 516 arvion perusteella YK:n tähtiluokitukseksi
3.8/5, minkä tulkitsen varsin hyväksi arvioksi. Työntekijät nostavat YK:n
hyviksi puoliksi kansainvälisen ilmapiirin, hyvän työ-vapaa-aika –tasapainon,
tunteen työn merkittävyydestä sekä hyvän palkkatason. Negatiivisiksi puolisiksi
puolestaan mainitaan vaikeudet päästä sisään organisaatioon, palkattomat
harjoittelut, päätöksenteon hitaus, voimakas byrokratia sekä rajoittuneet
mahdollisuudet uralla etenemiseen ja liikkuvuuteen organisaation sisällä.
Syksyn
2015 yleiskokouksessa päätettiin
uudistaa YK:n palkka- ja luontaiseturatkaisu, jotta se sopisi paremmin
nykyajan organisaatiolle ja houkuttelisi edelleen pätevimpiä työntekijöitä YK:n
palvelukseen. Paketti pyrkii houkuttelemaan etenkin perheellisiä työntekijöitä
kattavalla koulutuspaketilla ja huollettavista henkilöistä maksettavilla palkan
lisäosilla. Palkka itsessään on korkea, sillä YK:n palkkaperiaatteisiin kuuluu,
että palkan on oltava kilpailukykyinen kaikkien sen jäsenmaiden julkisen
sektorin palkkoihin nähden. Riittääkö palkka kuitenkaan korvaamaan niitä
puutteita, joita YK:ssa työnantajaorganisaationa ilmenee?
YK:ta on
kritisoitu työnantajana etenkin voimakkaasta hierarkiasta, etenemismahdollisuuksien
lähes täydellisestä puuttumisesta, huonosta johtamisesta, jumissa olemisen
tunteesta, huonosta kyvykkyyden johtamisesta sekä joustamattomuudesta. Nämä
kattavat lähes puolet yllä olevasta listasta asioita, jotka motivoivat nuoria
asiantuntijoita. Se on toisaalta saanut hyvää palautetta itsensä kehittämisen
mahdollisuuksista sekä työn ja vapaa-ajan tasapainosta, sekä tietenkin
anteliaasta kompensaatiosta. Näiden lisäksi YK on yhä edelleen työnantajakuvaltaan
positiivinen – kukapa ei voisi kokea samaistuvansa sen arvoihin? Sen parissa
työskentely myös luokitellaan haastavaksi, ja tulevat työnantajaorganisaatiot
arvostavat YK:sta saatua CV-merkintää lähes varmasti.
2020-luvun
puoleen väliin mennessä milleniaalit kattavat n. 75% korkeakoulutetusta työvoimasta.
Heille ei enää riitä pelkkä lupaus palkasta ja pitkäkestoisesta työurasta, vaan
työn on oltava motivoivaa, siinä on mahdollista kehittyä ja sen on sovelluttava
yhteen muun elämän kanssa. YK:n kaltaiset suuret, hierarkkiset organisaatiot
joutuvat kehittymään huomattavasti, mikäli ne haluavat yhä edelleen kilpailla
osaavasta työvoimasta. Suurta liikkuvuutta ja perheettömillä työpisteillä
työskentelyä vaativan YK:n tuleekin entistä enemmän kiinnittää huomiota
työelämän palkitsevuuteen, mahdollisuuksiin uralla etenemiseen ja
mahdollisuuteen tarjota joustavia työmahdollisuuksia. Muuten ne menettävät
otteensa pätevimmästä työvoimasta, eli juuri siitä, joka tarjoaa niille
mahdollisuudet onnistua.
Asiasanat: talent management, milleniaalit, motivaatio, rekrytointi, y-sukupolvi
Asiasanat: talent management, milleniaalit, motivaatio, rekrytointi, y-sukupolvi
Hei! Olen itsekin todennut monessa kohdassa, myös omalla kohdallani, että minua motivoivat omassa työssäni vastuun kantaminen ja vaikutusmahdollisuudet. Sitten jäin pohtimaan tätä tuon organisaatiotyyppi-osion kannalta. Perinteisestihän monet opiskelijat ja vastavalmistuneet houkutellaan erittäin korkean hierarkian konsultti- tai tilkkaritaloihin, asianajotoimistoista puhumattakaan. Samat tahot ovat puhuneet myös osaajapulasta äänekkäimmin. Voisiko osaajapula koskeakin näitä tahoja ensimmäisessä aallossa?
VastaaPoistaItse työskentelen suuressa ICT-alan pörssiyrityksessä, ja meillä taas on alusta saakka saanut vastuuta sekä vaikutusmahdollisuuksia. On todella päässyt kokeilemaan vastavalmistuneena siipiään turvallisessa ympäristössä, vastuuta saa niin paljon kuin on valmis kantamaan ja työtä tehdään muutenkin niin ketterästi kuin isossa organisaatiossa on ylipäätään mahdollista. Monella nuorella meille tulevalla talentilla on konsulttitaustaa ja vastuunannon määrä on yllättänyt monet positiivisesti. Jokaista meiliä ei tarvitsekaan hyväksyttää ylemmällä hierarkian tasolla :) En siis kuitenkaan kytkisi tätä hiearkkisuutta liiaksi organisaation kokoon tai tyyppiin, vaan kulttuuriin.
Tällaisia mietteitä heräsi kirjoituksesta ja on hatunnoston arvoinen idea tämä julkinen kurssiblogi. Erinomainen lähtö entiseltä oppilaitokseltani, lisää läpinäkyvyyttä ja julkista pohdintaa kaivataan yliopistomaailmaan!
Hei! Samoja kysymyksiä pohdin itsekin. Nimenomaan alkaa vaikuttaa siltä, että juuri korkean hierarkian suuryritykset ovat niitä, jotka edelleen houkuttelevat tekijöitä, mutta yhä vähenevissä määrin. Luin juuri artikkelin (en valitettavasti löytänyt uudestaan linkkiä) Yhdysvaltain nuorista sijoituspankkiireista - ennen heitä oli helppoa houkutella suurilla ansioilla työskentelemään jopa 100 tuntia viikossa, mutta nyt trendi on jatkuvasti laskeva. Nuoret eivät ole enää valmiita uhraamaan suurta osaa vapaa-ajastaan suurien tulojen toivossa. Sama koskee varmasti pienemmissä määrin myös Suomessa perinteisiä hierarkkisia suurorganisaatioita, joiden esittelytilaisuuksien jälkeen olen kuullut opiskelijoiden toteavan "palkasta huolimatta en ikinä haluaisi kuluttaa päiviäni noin!".
PoistaJa olet täysin oikeassa siinä, että hierarkkisuus ei liity pelkästään organisaation kokoon tai tyyppiin, vaan nimenomaan kulttuuriin. Perinteinen stereotypia ja ajatusmaailma vaan tuntuu valitettavasti olevan se, että mitä suurempi yritys, sen hierarkkisempi se on ja sitä vähemmän siinä on liikkumavaraa. Kuten itse sanoit, "vastuun annon määrä on yllättänyt monet positiivisesti" - tarttuisin juuri sanaan yllättänyt. Yleinen ajatusmaailma suurista organisaatioista on niiden hierarkkisuus. Kenties tulevaisuudessa tällaisten organisaatioiden on keskityttävä entistä enemmän juuri kannustavan ja mahdollistavan kulttuurinsa mainostamiseen keinona houkutella uusia osaajia.
Mielenkiintoinen blogikirjoitus tämän milleniaalin näkökulmasta. :) Allekirjoitan useamman kirjoituksessa mainituista milleniaaleja motivoivista työn piirteistä. Itse jäin pohtimaan esimiehen merkitystä. Koen, että esimiehen tavalla kohdella (nuorta) työntekijää ja luottaa tähän, voi olla suurempi merkitys kuin esimerkiksi organisaatiotyypillä ja sen hierarkialla. Toki esimerkiksi organisaatiokulttuuri ja esimiestyön tyyli liittyvät usein olennaisesti toisiinsa. On hienoa, jos suora esimies tuntee työntekijänsä hyvin ja omaa realistisen kuvan tämän kyvyistä ja myös tulevaisuuden kehittymishaaveista. Tästä näkökulmasta esimiehen ja työntekijän välillä voisi olla kyse myös eräänlaisesta mentorointisuhteesta, jonka kirjoituksessa todettiinkin motivoivan milleniaaleja. Onhan myös koettu, että johtamistyylien tulisi muuttua kannustavampaan suuntaan. Puhutaan arvoilla ja esimerkillä johtamisesta hierarkkisen ja käskevän johtamistyylin sijaan. Esimies on tärkeä tekijä talentin ja potentiaalin tunnistamisessa. Onhan hänen vastuullaan usein juuri palautteen anto sekä työssä kehittymisen tukeminen.
VastaaPoistaEsimiehen roolia kannustamisessa ja motivoimisessa ei voi kyllin korostaa. Mainitsemani mentorointi liittyi myös olennaisesti siihen, millaista tukea, ohjausta ja kannustusta esimiehiltä saa. Törmäsin monissa kirjoituksissa sellaiseen ilmiöön, että milleniaali on lähtenyt työstään, koska esimies on ollut kateellinen, panetteleva tai etäinen. Yhä enemmän me milleniaalit oletamme johtajiemme ja esimiehiemme johtavaan juuri esimerkillään ja itse tekemällä - haluamme oppia parhailta.
PoistaHyvä kirjoitus! Monet esiinostamistasi pointeista olivat omaankin näkemykseeni istuvia. Kuten työssä kehittymisen ja etenemisen mahdollisuudet, joustavuus ja yhteensopivuus muiden elämän osa-alueiden kanssa sekä tiimityön tärkeys. Lisäksi arvojen ja työnantajan arvojen yhdenmukaisuus on tärkeätä minullekin. Toivon todella, etten tule ikinä olemaan niin toivottomassa tilassa, että joutuisin työskentelemään muutamille nimeltä mainitsemattomille suuryrityksille, joiden toimintaa en vain voi hyväksyä. Tuntuisi sielun myymiseltä paholaiselle, mikäli niin kävisi.
VastaaPoistaItseäni jäi ihmetyttämään se, että milleniaalit haluavat vastuullista työtä, mutta palkalla ei ole niinkään väliä. Mistä tämä työn vastuuseen sopivan korvauksen niin sanottu aliarvostus johtuu? Omasta mielestäni on tärkeätä, mikäli työ on vastuullista, että siitä saa kunnollisen korvauksen. Kuitenkin elämä Suomessakin on kallista kun jo pakollisiin kuluihin kuten asumiseen menee täällä leijonanosa monen palkasta. Tämän takia itseäni huolettaa nykyisenlainen ilmiö vaateesta tehdä pätkätöitä ja harjoitteluita ilmaiseksi tai palkalla, jolla ei tämän hintatason maassa voi selvitä päivittäiskuluistaan. Siksi mietinkin elävätkö milleniaalit pyhällä hengellä vai miksi heillä ei ole huolta palkasta? Itselleni tieto palkasta, jolla pärjäisi mukavasti ja ehkä saisi säästöönkin toisi mielenrauhaa. Kiinnostava asia todellakin.
Me milleniaalit tulemme haastamaan työnantajia nykyaikaistumaan, minkä näen vain hyvänä asiana. Elämän ei pitäisi olla pelkkää työtä ja sille elämistä vaan työn ja muun elämän tasapainotila. Hyvä kirjoitus, joka herätti minussa ajatuksia!
En ole kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että milleniaalit aliarvostaisivat palkkaa tai olisivat välinpitämättömiä sen suhteen. Mainitsinhan listassani, että kompensaation oletetaan olevan oikeudenmukainen ja työpanokseen ja vastuuseen oikein mitoitettu. Eli kyllä milleniaaleille on väliä, että he saavat työstään kunnollisen korvauksen. Enemmän pyrin tällä kompensaation näennäisellä merkityksettömyydellä nostamaan esille sitä, että siinä missä aikaisemmin niin kutsuttu head hunting on voinut toimia siten, että yksinkertaisesti tarjotaan parempaa palkkaa kuin aiemmassa työssä, milleniaali ei suoraan lähde rahan perässä vaan tutkii tarjotun paikan muitakin mahdollisuuksia. Mikäli hän kokee, että vaikka nykyisessä paikassaan saa vähemmän kompensaatiota kuin tarjotussa, siinä silti on enemmän potentiaalia ja kehitysmahdollisuuksia, hän todennäköisemmin pysyy työssään.
PoistaJaan kuitenkin kanssasi huolen nykyisestä trendistä teettää pätkätöitä ja ilmaisharjoitteluja. Työntekijäkustannuksista pyritään leikkaamaan juuri tällaisilla keinoilla, mutta pitkässä tähtäimessä ne luovat tällaisen työn tarjoajasta negatiivisen kuvan ja vähentävät tällaisten yritysten mahdollisuuksia houkutella oikeita talentteja - näin ainakin toivon. Ei voi olla niin, että korkeakoulutettujen nuorten on valmistuttuaan tehtävä pari vuotta palkatonta työtä, joka kuitenkin tuottaa työnantajalle tulosta, ennen kuin hän saa palkallisen paikan. Samanlainen ilmiöhän näkyy esimerkiksi blogimaailmassa - viime aikoina on ollut keskustelua siitä, millaisia korvauksia yritykset ovat valmiita antamaan bloggaajille ja työkseen instagramia päivittäville henkilöille heidän tuotteidensa mainostamisesta - esimerkiksi mainostettava tuote ja viinipullo on ollut yleinen ehdotus kompensaatiosta. Samalla monet blogit tavoittavat kymmeniä tuhansia potentiaalisia asiakkaita - mistä muualta yritykset saisivat yhdellä kuvalla tai tekstillä kymmeniä tuhansia klikkauksia viinipullolla ja kyseisellä tuotteella? Eivät mistään. Tässäkin näkyy työn arvostuksen väheneminen - bloggaajat ja some-päivittäjät tekevät oikeasti töitä omien seuraajiensa pitämiseksi ja mielenkiintoisen sisällön tuottamiseksi, eivät hekään voi elää pyhällä hengellä. Nykytrendi vaan valitettavasti tuntuu olevan se, että entistä enemmän pitää saada vähemmällä, ja yksittäisiä ihmisiä voidaan hyväksikäyttää, mikäli he eivät tajua omaa arvoaan.
Mielenkiintoista pohdintaa milleniaaleista työelämässä! Yleensä ottaen tuntuu siltä, että y-sukupolven erilaiset piirteet koskevat lähinnä korkeakoulutettuja ihmisiä. (Toki esimerkiksi vapaa-ajan tärkeys voi koskea yhtä lailla koulutettuja ja vähemmän kouluettuja.) Onko todellisuudessa kaikilla ihmisillä mahdollisuutta hakeutua organisaatioihin töihin, jotka vastaavat arvoihin yms, etenkin kun monista työpaikoista on kova kilpailu? On olemassa myös ihmisiä, jotka haluavat vain tavallisista työtä, jolla pystyy elättämään itsensä, kuten esimerkiksi opiskelijat.
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista