Talent Management

Talent Management
Talent Management HRD-ryhmä TaY 2016

lauantai 23. huhtikuuta 2016

Talent Managementin istuvuus suomalaiseen johtamiskulttuuriin

Yhdenvertaisuuden, solidaarisuuden ja vaatimattomuuden ollessa ihanteellisia piirteitä yhteiskunnassamme, eivät ne välttämättä aina kuitenkaan ole eduksi työelämässä. Kun esimerkiksi työntekijöiden osaamisen kehittämisestä tekee kaikkia lahjakkuuksia tasapuolisesti syleilevän rakenteen, vaarana on liian massiivisen osaamismatriisin luominen koko henkilöstöstä. Kaikkia suosivaa kollektiivista matriisia on mahdotonta Otalan ja Pöystin (2012) mukaan pitää päivitettynä. Tällöin osaamisen johtamisen (Talent Management, tästä eteenpäin TM) keskeinen idea laimentuu ja kaikki työn vaatimukset täyttävät työntekijät pätevöityvät lahjakkuuksiksi (Iles ym. 2010). Tällaisissa tilanteissa eri työntekijöiden erilaista organisaatiolle tuottamaa arvoa ei huomioida ja vaarana on, että organisaatiolle arvokkaat huippuosaajat eivät saa tarvitsemaansa huomiota. Huippuosaajat eivät näin ollen pääse tarpeeksi esiin ja he saattavat hakeutua muualle, missä osaajiin panostetaan enemmän.

Tätä haastetta on pyrkinyt ratkaisemaan mm. amerikkalainen johtajalegenda Jack Welch, jonka mukaan henkilöstöä tulisi johtaa hyvin yksilöllisistä lähtökohdista. Welchin opit perustuvat ennen kaikkea kovassa kilpailussa pärjäämiseen sekä reiluun palkitsemiseen. Welchin 20-70-10 -malli esimerkiksi korostaa, kuinka 20 % organisaation henkilöstöstä ovat todellisia osaajia eli talentteja. Heihin tulisi toden teolla panostaa ja heitä tulisi palkita. 70 % henkilöstöstä ovat massaa, jotka eivät erotu juuri hyvässä tai pahassa. Organisaation tulisi kuitenkin aktiivisesti kannustaa ja ohjeistaa heitä parhaaseen viidennekseen pääsemiseksi. Lopuista 10 %:sta tulisi Welchin mukaan pyrkiä armotta eroon. Amerikkalainen yrityskulttuuri ja sen tavat eivät toki kaikki ansaitse tulla ihannoiduksi, mutta opittavaa sieltä voisi olla myös Suomeen, mitä tulee osaajien huomiointiin ja palkitsemiseen. Suomessa TM:ssä korostuu Tansleyn (2011) tarkemmin määrittelemä paradoksisuus eli sen positiivisia ja negatiivisia mielleyhtymiä saava luonne. Toisaalta talentiksi määrittely osoittaa arvostusta, mutta toisaalta se marginalisoi parhaimmat ja kirkkaimmat, ja saattaa aiheuttaa katkeruutta muissa työntekijöissä sekä johtaa mahdollisesti työtyytyväisyyden, työhyvinvoinnin ja tuottavuuden laskuun.

TM on kyseenalaisen kulttuurikohtaisen soveltuvuuden lisäksi kohdannut perustavanlaatuisia vastakkainasetteluja organisaatiokirjallisuudessa. Tarve on ollut esimerkiksi yhtenäiselle TM:n määritelmälle. Samalla on tiedostettu kuitenkin se, että TM saattaa palvella organisaation tarpeita parhaiten, kun talentti ja TM määritellään organisaation omien tarpeiden pohjalta. Esimerkiksi Lewis ja Heckman (2006) ovat kritisoineet TM-kirjallisuutta niin tällaisen käsitteenmäärittelyn ja -laajuuden kuin suuntauksen tavoitteidenkin puutteista. TM kun sisältää paljon eri asioihin viittaavia samankaltaisia ja samanhenkisiä käsitteitä kuten talent strategia, seuraajasuunnittelu ja henkilöstösuunnittelu, joita käytetäänkin TM-kirjallisuudessa keskenään sekaisin. Näissä TM-määrittelyissä asiat sekoitetaan niin lopputuloksiin, prosesseihin kuin päätöksiinkin. Mielenkiintoista onkin pohtia, onko TM:n sisällöllinen ristiriitaisuus ja epäselvyys ollut osaltaan hidastamassa sen omaksumista suomalaiseen johtamiskulttuuriin.

Sosiaalisen pääoman kategorian korostaminen Suomessa?

Amerikkalaisen suoralinjaisen talenttien kärjen korostamisen sijaan tästä huomattavasti pehmeämpi lähestymistapa on Ilesin ym. (2010) uudenlainen sosiaalisen pääoman kategoria -näkökulma. Tässä näkökulmassa talenttia ei nähdä vain yksilön ominaisuutena, vaan myös kontekstilla ja organisaation pääomalla on vaikutuksensa. Vaikuttaviksi tekijöiksi nousevat silloin mm. tiimit, kulttuuri, työnjako, johtajuus, verkostot sekä organisaation rutiinit ja prosessit, jotka antavat talentille suuntaa ja mahdollisuuksia nousta esiin. Tämä laajentaisi huomion Welchin 20 % sijasta hieman isompaan joukkoon työntekijöitä istuen paremmin suomalaiseen solidaariseen kulttuuriin.

Deloitten tekemä Global Human Capital Trends -kyselytutkimus kartoitti yritysten henkilöstö- ja liiketoimintajohtajien mielipiteitä 106:sta eri maasta. Kyselytutkimus osoittaa osaltaan, kuinka Suomessa tarvittaisiin pehmeää lähestymistä osaamisen ja HR:n kehittämiseen. Globaalin HR-trendilistan kärjessä olivat työkulttuuri, sitouttaminen, johtajuus, oppiminen ja kehitys sekä HR:n uudistaminen. Suomessa kehittämisen painopisteet näyttivät kuitenkin hyvin toisenlaiselta; suomalaisjohtajat pitivät tärkeimpänä teknologiaa, työn yksinkertaistamista sekä henkilöstöanalytiikkaa. Neljäntenä listalla olivat vasta HR:n uudistaminen ja viidentenä johtajuus. Rationaaliseen prosessijohtamiseen keskittynyt Suomi ei tämän kyselyn mukaan ainakaan ole vielä etenemässä globaalin trendien suuntaan vaan keskittyy enemmänkin prosessien kuin ihmisten johtamiseen. Tieto- ja osaamisintensiivinen työ tulee korostamaan kuitenkin entistä enemmän ihmisen roolia organisaatioissa. TM:n voidaankin nähdä sekä vastaavan työelämän rakenteellisten reunaehtojen muutoksiin että palvelevan yritysten tarvetta löytää keinoja osaavien tekijöiden houkuttelemiseen ja pitämiseen. TM vastaa tähän tarkentamalla katseen ennen kaikkea haluttuun yksilöön, kun fokus siirtyy toiminnoista ihmisiin (Iles ym. 2010). Ratkaisu kuulostaa ihanteelliselta.

Rationaalisen johtajuusajattelun ja lyhyen tähtäimen haasteet TM:lle

Tarpeellista on myös pohtia kenellä on oikeastaan vastuu työelämässä osaamisen kehittämisestä. Onko vastuu kehittymisestä organisaation johdolla, koko työyhteisöllä vai lopulta vain työntekijällä itsellään? Suomen ekonomien tutkimuksessa huomattiin, että suurimman osan vastaajien mielestä vastuu kuului kaikille yhteisesti tai sitten organisaation ylimmälle johdolle. Näkökulma vaihteli kuitenkin laajasti ja mielipiteet jakaantuivat. Myös oma vastuu tiedostettiin:

”Jokainen vastaa oman osaamisen kehittämisestä. Organisaatio kehittää vain jotain yksittäistä haluttua oppimista. Yksilön tulee huolehtia omasta kilpailukyvystään.” 
”Vastuu on pakko olla itsellä. Kun ei ole muuta turvaa kuin oma osaaminen näinä aikoina. Ei lähtisi vastuuta minnekään muualla sälyttämään. Jos ajatellaan perinteisenä johtamisjärjestelmän osana, niin silloin vastuu on toki laajasti organisaation eri portailla.”

Vastaajien kommenteista ilmenee myös, että osaamisen kehittämiseen kannustetaan, mutta kustannussyistä tämä tulisi tehdä omalla vastuulla ja omalla ajalla. Vaikka organisaatio ottaisikin osansa vastuusta, aiheuttaa tasapainottelu nykyisen toiminnan tehokkuuden ja tulevaisuuteen kohdistuvien panostusten välillä TM-ohjelmille hienoisen haasteen. Huomionarvoista on, että organisaatiotkin ovat erehtyväisiä eivätkä ne välttämättä osaa paikantaa keskeisimpiä positioita tai ennustaa tulevaisuuden tarpeitaan, saati uskalla panostaa tulevaisuuteen nykyisen tilanteen kustannuksella. Suomessakin vaikuttava taloudellinen taantuma aiheuttaa lähtökohtaisen kallistuksen lyhyen aikavälin suuntaan, mikä voidaan nähdä myös TM:n pidemmän tähtäimen osaamisen kehittämisen esteenä. 2010-luvulla saatetaan törmätä myös entistä enemmän tilanteisiin, joissa korostetaan työnantajan tarpeista kumpuavaa joustavuutta ja jatkuvaa tuottavuuden kasvua työntekijän tarpeiden kustannuksella. Kysymys kuuluukin, vastaako TM tekniikoillaan oikeastaan juurikaan havaittuihin haasteisiin. Miten paremmin voisi tarttua TM:n kritiikkiin, kuin kyseenalaistamaan sen, mihin tarpeeseen ja ongelmaan sen nähdään vastaavan?

Rohkaisenkin jatkamaan tämän pohdintaa ja keskustelua kommenttiboxin puolella. Miten sinä näet TM:n istuvuuden suomalaisiin organisaatioihin, työkulttuuriin ja johtamisoppeihin sekä mihin ongelmiin se todellisuudessa vastaakaan?



Avainsanat:

Talent Managementin kritiikki
Sosiaalisen pääoman kategoria
Johtamiskulttuuri
 
Lähteet:

Iles, Paul & Chuai, Xin & Preece, David (2010). Talent Management and HRM in Multinational companies in Beijing: Definitions, differences and drivers. Journal of World Business 45(2), 179-189.

Lewis, Robert & Heckman, Robert (2006). Talent Management: A Critical View. Human Resource Management Review 16(2), 139–154.

Otala, Leenamaija & Pöysti, Kaija (2012). Kilpailukyky 2.0 – Kilpailukyky yhteisöllisillä toimintatavoilla. Helsinki: Helsingin seudun kauppakamari.

Tansley, Carole (2011). What do we mean by the term ‘‘talent’’ in talent management? Industrial and Commercial Training 43(5), 266–274.


4 kommenttia:

  1. Suomihan on lähes maailmankuulu tasapäistävyydestään. Juuri sen vuoksi suomalainen peruskoulu on jo pidemmän aikaa kuulunut maailman parhaisiin. Lähtökohdista ja -tasosta huolimatta jokaiselle annetaan samat mahdollisuudet, tiedot ja taidot, ja jokainen pääsee esimerkiksi sosioekonomisesta taustastaan riippumatta etenemään opinnoissa periaatteessa niin pitkälle, kuin itse haluaa. Tämä on suomalaisessa yhteiskunnassa hieno piirre, jota kannattaa vaalia.

    Mutta. Tuollaiseen ylistysaloitukseen kuuluu aina "mutta". Mielestäni tämä suomalainen tasapäistäminen on mennyt liian pitkälle, kun se jatkuu läpi elämän - kenekään erinomaisuutta ei saa korostaa, kenenkään erityistaitoja huomioida, ettei muille tulisi paha mieli. Suomalainen kansa on kateellinen kansa - miksi toinen saa, kun minä en. Verotietojen julkistuspäivä Suomessa on lähes kansallinen kateuspäivä. Mielestäni tämä mentaliteetti näkyy hyvin pohdinnassa siitä, sopiiko TM suomalaiseen työympäristöön. Itse haluaisin, että sitä edistettäisiin enemmän, ja johtamisessa alettaisiin keskittyä nimenomaan yksilölähtöiseen johtamiseen, jokaisen omien kykyjen ja taitojen huomioimiseen. Ei voi olla niin, että yhden yksilön huomattavat erityistaidot ja osaaminen jää palkitsematta sen takia, että pelätään kateuden syntymistä. Toivoisin suomalaisten työpaikkojen kehittyvän kannustavampaan suuntaan ja siihen, että toisten menestyksestä voitaisiin iloita, ja muita pystyttäisiin auttamaan eteenpäin.

    Suomi on yhä edelleen maailmassa innovaatioistaan tunnettu maa. Innovaatiot eivät kuitenkaan synny tyhjästä. Toisaalta uskon, että niiden syntymiseen vaikuttaa nimenomaan se, että kaikille annetaan yhtäläiset mahdollisuudet pärjätä ja tehdä itseään kiinnostavia asioita. Toisaalta pelkään, että monet mahdolliset innovaatiot ja ideat ovat voineet jäädä piiloon, kun yksilö ei saa riittävää tunnustusta omalle työlleen ja osaamiselleen. Onhan selvää, että pitkälliseen aliarvostamiseen turhautuu, ja toisaalta oman työpanoksensa suhteuttaa annettuihin vaatimuksiin ja toisaalta kompensaatioon - jos minua ei mitenkään edistä se, että käyttäisin aikaani innovaation kehittämiseen, jos en saa kovalle uurastukselleni sen ansaitsemaa huomiota, miksi pidemmän päälle jaksaisin ahertaa? Mielestäni TM vastaa juuri ongelmaan siitä, että jotkut turhautuvat työelämässä, kun eivät saa riittävästi haasteita ja heidän kykyjään ei huomioida. Eiväthän kaikki välttämättä edes tavoittele talentin asemaa - esimerkiksi opintojeni ohella tekemissäni töissä olen ihan mielelläni sitä perusmassaa, joka saa kiitoksensa palkkana ja perustyön pysyvyydellä. Tulevaisuudessa kuitenkin toivon, että pääsisin sellaisen työnantajan palvelukseen, joka antaisi minun kehittää omaa osaamistani ja kehittyä omassa erityisosaamisessani pidemmälle.

    Kiitos hyvästä kirjoituksesta, toivottavasti sait pohdintani punaisesta langasta jotenkin kiinni, vaikka se itseltäni ehkä välillä katoaakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Johanna ja kiitos erinomaisesti täydentävästä kommentistasi. Aivan kuten totesit suomalainen tasapäistäminen on lähtökohtien luomisessa erittäin hieno asia ja koulutuksen kannalta yhteiskunnallisesti arvokas ominaisuus, jota tulisikin vaalia. Mutta työelämään tultaessa tämä ominaisuus on juurtunut kulttuuriimme ja meihin itseemme niin syvälle ettei sen haitallisuutta oikein edes nähdä. Kulttuurisidonnaisuus TM:n tekniikoiden ja käytänteiden käyttöönotossa tulisikin huomioida ja ehkä tuoda TM suomalaisiin yrityksiin pehmeästi osaksi johtamisjärjestelmää esimerkiksi juuri sosiaalisen pääoman kategorian kautta. Näin TM:a ei konsulttimaisesti myytäisi valmiina pakettina ja ratkaisuna kuin ratkaisuna organisaatioon jos toiseenkin vaan oikeasti tartuttaisiin niihin korjaaviin toimenpiteisiin suomalaisille pehmeämpien tapojen kautta, jotka huomioivat kulttuurin työelämän ominaispiirteet, mutta huomioisi tulevaisuudessa myös ne lahjakkuudet.

      Poista
  2. Kiinnostava teksti talent managementista suomalaisessa johtamiskulttuurissa. Itseäni jäi mietityttämään, onko koko talent managementin harjoittaminen Suomessa mahdollista, ellei organisaation johtamiskulttuuri muutu ensin mainitsemastasi korostuneesta prosessijohtamisesta juurikin kohti ihmisten johtamista. Osataanko menestyneimmissä organisaatioissa hyödyntää juurikin tätä?

    Myös sosiaalisen pääoman kategoria -käsite oli mielenkiintoinen. Esimerkiksi tiimityönhän voidaan nähdä yhä yleistyvän tulevaisuudessa, ja toimivien tiimien tärkeys tulisi huomioida myös talent managementissa.

    Itse näen, että on ainoastaan organisaation edun mukaista tunnistaa arvokkaat talentit ja panostaa heihin, mutta on myös tärkeää tarjota kehittymismahdollisuuksia kaikille, kyvykkyyksiä kun tarvitaan organisaatiossa monenlaisia. Tämä yhdistääkin siten ehkä organisaation johdon sekä myös yksilön vastuun osaamisen kehittämisestä: kehittymismahdollisuuksia tarjotaan, jolloin motivoituneimmat yksilöt hyödyntävät niitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä kanssasi Anniina siitä, että molemmin puolinen vastuunotto osaamisen kehittämisestä tuntuisi pidemmän päälle kestävältä ratkaisulta. Henkilöstöjohtamisen klassisiin vastakkainasetteluihin kun kuuluukin, ovatko organisaation ja yksilön intressit yhteneväisiä ja sovitettavissa toisiinsa. Tämä luo TM:kin oman vivahteensa ja juuri siitä syystä molemminpuolinen vastuunotto ja organisaation sisäinen tietoisuus tarvittavasta osaamisesta ja taidoista nyt ja tulevaisuudessa tulisi olla laajasti henkilökunnan tiedossa ja työyhteisön kesken avoimesti puhuttavissa. Tällöin itsenäisestikin tapahtuva osaamisen kehittäminen voi olla suoraan organisaation tarpeiden mukaista, mutta vastaavasti myös työntekijän erityistaidot eduksi hänen oman urakehityksen kannalta niiden ollessa hyödynnettävissä organisaation tehtäviin.

      Johtamiskulttuuriin vaikuttamisesta sivusin hieman edellisen kommentin vastauksessa ja komppaisin myös sinuakin tässä, että nimenomaan siellä taitaa piileä se onnistunut osaamisen kehittämisen käyttöönoton salaisuus..

      Kiitos vielä kommenteistasi ja mahtavaa loppu kevättä!

      Poista