TM-johtaminen ja esimiestyö
Talent Management (TM) on johdon strateginen valinta ja johtamisjärjestelmän perusta
Talent Management -johtamismallin käyttöönotosta organisaatiossa
päättää ylin johto, jonka innostus ja sitoutuneisuus toimii esimerkkinä koko
henkilökunnalle. Johdon aktiivinen mukanaolo henkilöstön kehittämisessä ja ajan
tasalla pysyminen TM-ohjelmien kehityksessä on elintärkeää, jottei TM-mallin
jatkokehitys jää pelkästään HR:n vastuulle, tai ohimeneväksi muoti-ilmiöksi.
Ylimmän johdon lisäksi TM-prosessiin tulee sitouttaa myös HR-yksikkö ja esimiehet.
Kaikilla kolmella toimijalla on omanlaisensa tärkeä rooli TM-mallin
menestyksekkäässä toteuttamisessa. TM:in tulee olla kiinteä osa organisaation
strategiaa, jonka suunnitteluun ja toteuttamiseen omassa päivittäistyössään HR-yksikkö
ja esimiehet osallistuvat.
Menestyvät organisaatiot ja kilpailun häviäjät
voidaan, Sari Baldauf’in ja Erika Sauer’in mukaan, tunnistaa sen perusteella,
miten ne suhtautuvat kyvykkyyteen. Organisaation ylimmän johdon on syytä toimia
fiksusti ja pitää kyvykkyyttä strategisena kysymyksenä. Mikä saa
talentin tikittämään?
Esimies puun
ja kuoren välissä
Esimiehillä on merkittävä rooli organisaation johdon
ja operatiivisesta toiminnasta vastaavien työntekijöiden välillä. Esimiehet
edustavat työnantajaa suhteessa työntekijöihin (alaisiinsa) ja toteuttavat
organisaation strategiaa jokapäiväisessä esimiestyössään alaistensa kanssa. Sekä
esimiehen että asiantuntijan kyky strategiseen ajatteluun on avainasemassa,
sillä strategia ei ole pelkästään johdon asia. Strategiset valinnat ja
strategian laatiminen sekä toimeenpanon varmistaminen ovat ylimmän johdon
vastuulla, mutta sen sisäistäminen ja sen mukainen toiminta tulee olla jokaisen
työntekijän asia. Esimiehen tärkeä tehtävä on ”jalkauttaa” strategia omille
alaisille. Kaikkien työntekijöiden on syytä ymmärtää, mitä strategian mukainen toiminta
omassa työssä tarkoittaa. Esimiehen vastuun ja vallan pitää olla tasapainossa,
ja heille pitää taata tarpeelliset resurssit, esimerkiksi aikaa ja
palkitsemiskeinoja.
Esimies voi vaikuttaa suuresti työntekijöiden
työtyytyväisyyteen, toimimalla työntekijän apuna, tukena, kannustajana ja
asioiden mahdollistajana. Hän tuntee alaisensa, ymmärtää heidän erilaisuutensa
ja tietää, mikä heitä motivoi. Sen lisäksi hän voi järjestää tarpeelliset
resurssit, osaamisen kehittämiseen tarvittavan tuen sekä osoittaa arvostustaan.
Hän myös näyttä omalla yrityksen strategiaan pohjaavalla toiminnallaan
esimerkkiä alaisilleen ja saa näin yrityksen vision ja arvot osaksi jokaisen
alaisensa jokapäiväistä toimintaa. Tässä työssään esimiehet nojaavat ylimmän
johdon tukeen. Siksi heille tulee antaa vastuuta alaistensa sitouttamisesta
tarjoamalla esimiehille tarpeellista koulutusta ja tukea sekä antamalla
positiivista palautetta hyvin tehdystä työstä ja palkitsemalla siitä.
Esimies talentin kehittymisen jarru vai kaasu?
Organisaation nykyinen osaamispääoma on tärkeää
pystyä tunnistamaan, jotta osaamista voidaan johtaa tavoitteellisesti. HR-johtajilla
on elintärkeä rooli TM-toimenpiteiden aloittamisessa, kehittämisessä ja
hyödyntämisessä. Varsinaisesta TM:in toteuttamisesta vastaavat yleensä HR-yksikkö
yhteistyössä esimiesten kanssa. Henkilöstövastuu on kuitenkin lähiesimiehillä. Valtaa
ja vastuuta jakamalla saadaan muodostettua toimiva TM-johtamismalli, jossa
organisaation eri tasoilla toimivat johtajat ja esimiehet tietävät tehtävänsä,
vastuunsa ja velvollisuutensa suuressa kokonaisuudessa ja näin voivat omalta
osaltaan ja omassa yksikössään toimia organisaation edun mukaisesti ja
yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Esimiestyö on työntekijöiden (talenttien) osaamisen
kehittämisen kannalta olennaisen tärkeää, sillä esimiehet tuntevat alaisensa ja
työyhteisön ongelmat riittävän hyvin, voidakseen löytää kuhunkin tilanteeseen
parhaat ratkaisut. Esimiehen tulee huomioida alaistensa erilaisuus etsiessään
heille sopivia kehittämiskeinoja ja motiiveja. Jokaisella työntekijällä itsellään
on myös vastuu omasta osaamisen kehittämisestään, mutta esimies on tärkein
henkilö arvioimaan alaistensa suoriutumista, tukemaan ja mahdollistamaan
jatkokehittämisen etsimällä kuhunkin osaamisen kehittämistilanteeseen sopivimmat
kannusteet. Varsinkin couching ja mentorointi ovat osoittautuneet
talenteille toimiviksi kehittymisen keinoiksi.
Esimiehen tehtävä on määritellä talentille ”sopivasti
liian suuret saappaat” oppimiskeinoksi. Se edellyttää organisaatiolta,
esimieheltä ja talentilta joustavuutta ja uskallusta tarttua tilaisuuteen sekä
luottamusta omiin kykyihin. Samalla se edellyttää myös organisaation ja
esimiehen luottamusta talentin pyrkimyksiin vastata tähän haasteeseen. (HENRY
ry)
Esimiehen
vaikea valinta - pitääkö kiinni vai päästääkö irti?
Lahjakkaat ja venymiskykyiset talentit ovat
esimiehilleen usein ristiriitaisia, sillä esimies hyötyy heidän panoksestaan,
mutta oman arvonsa tuntevien ja pitkälti itseohjautuvien talenttien suorituksen
ohjaaminen ja sitouttaminen voi olla vaativa tehtävä. Esimiehellä saattaakin
tulla haasteellisia tilanteita ammatillisen ohjauksen ja haasteiden antamisen
välillä. Ristiriitaisia ajatuksia ja tuntemuksia saattaa aiheuttaa myös
talentin kehittymis- ja urasunnitelmien mahdollistaminen silloin, kun
talentista olisi päästettävä irti, jotta hän voisi siirtyä vaativampiin
tehtäviin johonkin toiseen tiimiin ja toisen esimiehen alaisuuteen. Omista
hyvistä avainhenkilöistä halutaan pitää kiinni, vaikka nähdäänkin, että
talentin pysyminen organisaatiossa edellyttäisi siirtymistä toisiin tehtäviin.
Esimiehiä tuleekin kannustaa tekemään ratkaisuja
ajatellen sekä talentin että koko organisaation parasta. Koko organisaatio
voittaa, kun työntekijät voivat työskennellä taitotasonsa mukaisissa
tehtävissä, jotka motivoivat heitä antamaan parastaan. Esimies tukee tätä
kehitystä parhaiten tarkkailemalla jatkuvasti potentiaaleja talentteja ja
kehittämällä omia työntekijöitään päämäärätietoisesti paremmiksi osaajiksi. Jos
joku kehittyy yli oman tiimin tehtävien vaatimuksen ja on valmis siirtymään
haasteellisimpiin tehtäviin, voi esimies tuntea ylpeyttä. Organisaation tulisi
huomioida tämä esimiehen tekemä työ talenttien kehittämiseksi ja sitouttamiseksi.
Talent-ajattelun omaksuneet esimiehet varmistavat TM:in vahvistamisen omalla
toiminnallaan omissa tiimeissään.
Talentit
toiminnan suuntaajina?
Talentit ovat haasteellinen ryhmä esimiehille juurikin
oman ammattipätevyytensä tuoman itsevarmuuden ja itseohjautuvuuden takia. He saattavat
olla vaikeasti käsiteltäviä, eivätkä välttämättä itsekään tiedosta mihin
kykenevät ja mitä tahtovat. Talentit saattavat kokea, ettei heitä tarvitse
ohjata työn tekemiseen, eivätkä he välttämättä ymmärrä, mitä hyötyä heille
henkilökohtaisesti on esimiehestä. Heillä on osaamisensa suhteen ikään kuin
valta-asema esimieheensä nähden. Talentit arvostavat mielekästä työtä, vapautta
tehdä itsenäisiä ratkaisuja, joustavia työehtoja ja uralla
etenemismahdollisuuksia. Toisaalta he haluavat myös tunnustusta työstään ja
kokemuksen siitä, että ovat arvostettuja työntekijöitä, joiden
työhyvinvoinnista organisaation johto (esimiehet välittäjänä) on kiinnostunut.
Kyvykkäät työntekijät pystyvät tekemään
organisaatiossa paljon hyvää tulosta, mutta niin halutessaan, he pystyvät
saamaan aikaan myös paljon ”tuhoa” ympärillään oleville ihmisille. Jotkut
talentit käyttäytyvät hyvin arvaamattomasti erilaisissa tilanteissa. He
tuntevat oman arvonsa organisaatiolle ja saattavat ajatella sen oikeuttavan
mihin tahansa itsekkääseen käyttäytymiseen, esimerkiksi esimiestään kohtaan.
Coaching:sta saattaa olla apua tällaisessa tapauksessa. (Powell & Lubitsh
2007).
Oma etu vai
organisaation etu?
Esimiehen saattaa olla vaikeaa taiteilla talentin
yksilöllisten toiveiden toteuttamisen ja organisaation tavoitteiden välillä.
Miten esimies voisi parhaalla mahdollisella tavalla kannustaa ja antaa
mahdollisuuksia talentin kehittää kykyjään hänen tahtomallaan tavalla, jos se
ei ole yhteneväinen organisaation tavoitteiden kannalta? Miten antaa tarpeeksi
tukea ja mahdollisuutta henkilökohtaiseen kehittymiseen, mutta samalla
huolehtia, että se on myös organisaation parhaaksi. Esimiehen voi olla myös
vaikeaa antaa rakentavaa palautetta talentin työsuorituksesta, koska talentit
eivät välttämättä hyväksy palautetta keneltä tahansa. Palautteen antaminen
talentille vaatiikin rohkeutta, ja hyvin hoidettuna se auttaa talenttia
kehittymään ja tuntemaan itsensä huomioiduksi.
aTalent Recruiting’n rekrytointijohtaja Katja Kontio
antaa esimiehille
neljä vikkiä Y-sukupolven talenttien johtamiseen. Hänen mukaansa
jokaisen talentin ainutlaatuisuus tulee huomioida, arvioida talentin ja
yrityksen arvojen yhteensopivuus sekä rakentaa merkityksellisyys. Edellisten
lisäksi esimiehen tulee palvella tiimiään, jakaa vastuuta ja antaa vapautta
sekä unohtaa turha itsensä korostaminen.
Kyvykäs työntekijä, jota esimies ei kannusta ja
motivoi venymään ja kehittymään, saattaa luulla, ettei esimies arvosta häntä,
eikä hänen piileviä kykyjään. Tämä saattaa vaikuttaa avainhenkilön
lähtöpäätökseen yrityksestä. Lähtöpäätöksen jälkeenkin on tärkeää säilyttää
hyvät suhteet. Talentit tuntevat oman arvonsa ja voivat valita työpaikkansa.
Jos uusi valinta ei ollutkaan hyvä, on tärkeää, että talentille on jäänyt hyvä
mielikuva edellisestä työnantajastaan ja matala kynnys jopa palata takaisin.
Löytyykö
TM-ajattelulle paikka esimiehen sydämessä?
Huonoksi koetun talenttien johtamisen taustalla
saattaa olla se, että esimiehet eivät ymmärrä olevansa tärkeä osa TM:in
toteuttamista, vaan ajattelevat sen olevan HR-osaston vastuulla. TM-prosessin
todellinen menestys saavutetaan, kun TM juurrutetaan ihmisten sydämiin ja
mieliin. TM ei tule paremmaksi parantamalla organisaation HR-prosesseja tai
HR-osastoa, vaan se kehittyy kun kaikille organisaation johtajille saadaan iskostettua
”talent-ajattelutapa” osaksi jokapäiväistä toimintaa. Se on mahdollista
silloin, kun organisaation visio ja arvot sulautuvat yhteen henkilöstön
näkemyksen kanssa. Organisaatioon tulee luoda kulttuuri, joka perustuu
jaettuihin arvoihin ja uskomuksiin, jossa TM-johtaminen sitoutuu tähän
kulttuuriin sekä asenteellaan että teoillaan.
Kun esimiehet uskovat HR-käytäntöjen, esimerkiksi TM-johtamismallin
implementoinnin, olevan tärkeä osa omaa tehtäväänsä, ottavat he hyviä
käytäntöjä päivittäisjohtamiseensa ja tekevät sen laadukkaasti. Esimies toimii
ikään kuin tulkkina HR-osaston kehittämien HR-käytäntöjen ja niiden käyttöön
ottamisen välillä päivittäisessä henkilöstöjohtamisessaan. Esimiehen
asenteella, osaamisella ja toimintakyvyllä on suuri merkitys yrityksen
menestymisessä. Hyvään henkilöstöjohtamiseen tarvitaan ylimmän johdon tuki
esimiehille ja esimiesten usko ihmisten tärkeyteen. Lisäksi tarvitaan sekä
HR-ammattilaisten että esimiesten yhteistyötä strategisen suunnittelun
prosessissa. Mitä parempi ja luottamuksellisempi yhteistyösuhde on esimiesten
ja HR-ammattilaisten kesken, sen paremmin esimiehet kokevat HR-käytäntöjen mm.
TM:iin liittyvien prosessien toteuttamisen arkijohtamisessaan
merkitykselliseksi.
Avainsanat:
TM-johtaminen – Talent
Management -johtamismallin soveltaminen johtamisessa
TM-ajattelu – Talent Management
-johtamismallin syvällinen ymmärtäminen ja käytäntöön soveltaminen esimiehen
päivittäisjohtamisessa
LÄHTEET
Haapaniemi, H. (2014). Strateginen
talent management –prosessi osana liiketoimintastrategian toteuttamista. Haasteena
tulevaisuuden osaamistarpeet ja kilpailu osaajista. Pro gradu opinnäyte. Turun
yliopisto. http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/102361/415292.pdf?sequence=2
Helsingin yliopiston
ryhmämentorointisivut. Haettu 23.3.2016 osoitteesta:
Henry ry. Haettu 24.3.2016
osoitteesta: http://henry.fi/files/604/TyonTuuli_022011_5_Talent_Management_ryhma.pdf
HR-viesti. Haettu 24.3.2016
osoitteesta: http://www.hrviesti.fi/lehtihaku.html?LehtiHaku=talent+management&hae=Hae+HR+viestin+lehtiarkistosta
Järvinen, P. (2005). Ammattina
esimies. 3. painos. Helsinki: WSOYpro
Järvinen, P. (2008). Menestyvän
työyhteisön pelisäännöt. Helsinki: WSOYpro
Psycon Oy. Haettu 24.3.2016 osoitteesta: http://www.psycon.fi/fi/views/asiantuntija/talent-management-lahjakkuudet-tunnistettava-ennen-kuin-niita-voi-johtaa
Powell, M.
& Lubitsh, G. (2007). Gourage in the face of extraordinary talent. Why
talent management has become a leadership issue. Strategic HR Review, Vol. 6
Iss 5 pp. 24-27.
Sikora,D.M.
& Ferris G.R. (2014). Strategic human resource practice implementation:The
critical role of line management. Human
Resource Management Review 24 (3) 271–281
Mielenkiintoinen ja hyödyllinen teksti talentin johtamisen haasteista ja mahdollisuuksista. Talenttien, ja kaikkien ihmisten, johtaminen edellyttää hyviä ihmistaitoja. Ei kuitenkaan voi olla kaikkien kaveri, vaan onnistua suuntaamaan yksilöiden tekeminen kohti yhteisiä päämääriä.
VastaaPoistaTalentin johtaminen eroaa vielä siinäkin mielessä, että he ovat tyypillisesti itsenäisiä ja itseohjautuvia. Ehkäpä joskus paras teko esimieheltä onkin vain siiman löysääminen, jolloin talentti saa päästää oman osaamisensa kukkaan? Muistelisin joskus lukeneeni Googlella esimiehenä toimineen henkilön haastattelun, jossa sanottiin, ettei "maailman parhaille kerrota, miten työt kuuluu tehdä". Talentin johtaminen on siis varmasti erilaista kuin perinteinen johtaminen.
Hyvä, kokonaisvaltainen ja mielenkiintoinen kirjoitus!
Tekstisi osoittaa, kuinka haastava tehtävä talenttien johtaminen onkaan. Mielenkiintoista onkin pohtia, millainen talentti esimiehen täytyykään olla pystyäkseen menestyksekkäästi toteuttamaan kaikkea tätä! Mieleeni tuleekin transformationaalinen johtajuusteoria, jossa johtajat pyrkivät jatkuvasti alaistensa kasvuun ja kehittymiseen. Ehkäpä sellaista johtajuutta tarvitaan talent managementin toteuttamiseksi?
VastaaPoistaOlen samaa mieltä Pauliinan kanssa siitä, että talentti on hyvin itsenäinen toimija organisaatiossa. Omaan työhön liittyvä valta sekä luo edellytyksiä toimijuudelle että rajoittaa sitä. Siksi esimiestyössä onkin tärkeää kiinnittää huomiota työntekijän vapauteen ja vastuuseen. Kun omaan työhön on valtaa vaikuttaa, lisää se työssä viihtyvyyttä, kehittämistä ja innovointia.
VastaaPoista