Yritysten menestys perustuu vahvaan
ydinosaamiseen, jonka avulla on mahdollista saavuttaa kilpailuetua
markkinoilla. Vaikeasti kilpailijoiden kopioitavissa oleva ydinosaaminen on
sitoutunut organisaatiossa työskenteleviin ydinosaajiin – talentteihin. Talenteilla
on joko jo hallussaan yritystoiminnan menestyksen kannalta ratkaisevaa
aineetonta osaamista, tai heillä nähdään olevan erityisiä kykyjä tai
ominaisuuksia saavuttaa tällaista osaamista tulevaisuudessa. Selvää on, että
yritykselle tärkeiden avainosaajien menettäminen haastaa organisaation
kilpailukyvyn markkinoilla. Keskeisten osaajien sitouttaminen onkin osaamisen varmistamisen
ja yritystoiminnan jatkuvan kehityksen kannalta tärkeää.
Organisaatio tarvitsee päivittäisen
liiketoimintansa pyörittämiseksi ydinosaamisen ohella myös muunlaista
osaamista. Esimerkiksi koodaukseen keskittyvän IT-alan yrityksen on tavalla tai
toisella varmistettava, että henkilöstön palkat maksetaan ajallaan ja
yritykseen rekrytoidaan uusia kykyjä silloin, kun henkilöstörakenteeseen on
tehtävä muutoksia esimerkiksi yrityskoon kasvaessa tai työntekijöiden
siirtyessä syystä tai toisesta yrityksen ulkopuolelle. Palkkahallintoa ja
rekrytointia ei välttämättä nähdä tämän nimenomaisen yrityksen ydinosaamisena,
mutta ne ovat yritystoiminnan jatkuvuuden kannalta silti välttämättömiä
tukitoimintoja. Osa tällaisessa tilanteessa olevista yrityksistä on ratkaissut
ongelman ulkoistamalla tukitoimintojaan ulkopuolisille yrityksille. Samalla on
voitu mahdollistaa yrityksen keskittyminen toiminnassaan omaan
ydinosaamiseensa.
Kuvio 1. Esimerkkejä organisaation tukitoiminnoista (Mukailtu Michael Porterin arvoketjun mallin pohjalta)
Yllä oleva kuvio havainnollistaa
organisaation ydintoimintojen ja tukitoimintojen välisiä suhteita. Michael
Porterin malli (1985) korostaa toimintojen tehokkuutta kilpailukyvyn aikaansaamisen
kannalta. Pelkällä ydinosaamisella ja –toiminnoilla ei siis hänen
näkökulmastaan ole mahdollista luoda kestävää kilpailuetua markkinoilla.
Talent management –keskustelussa on
pyöritelty vastakkainasettelua siitä, voivatko kaikki organisaation henkilöstön
jäsenet olla talentteja vai onko kyseinen titteli kohdistettavissa vain
pienelle erityiskyvykkyyksien joukolle. Organisaatiokoon näkökulmasta suurilla
monialayrityksillä tuskin on realistisia mahdollisuuksia pitää jokaista työntekijäänsä talenttina - ainakaan ydinosaamisen näkökulmasta. Ydinosaamisen lisäksi on käytettävä resursseja
myös muuhun yrityksen toimintaan ja osaamiseen. Osaamista on tärkeää myös jakaa
työntekijöiden kesken, sillä toimintaan liittyvät riskit lisääntyvät, jos vain
harvoilla työntekijöistä on hallussaan toiminnan jatkuvuuden kannalta
merkittävää erityisosaamista.
Soveltuisiko asenneilmapiiri, jonka mukaan jokainen organisaation työntekijä on talentti, parhaiten pienemmän kokoluokan yrityksiin, joilla on todellinen
mahdollisuus keskittyä vain ydintoimintoihinsa? Onko ydinosaamista tukevien
toimintojen ulkoistaminen yhteistyökumppaneille yrityksen toimintaa tehostava ratkaisu?
Mitä tehokkuudelle käy lyhyellä aikavälillä, entäpä pitkällä? Yrityksen
menestys markkinoilla luo usein paineita myös sen kokoluokan kasvattamiselle.
Suuria yrityksiä on pidetty perinteisesti menestyjinä – asiakkaita riittää ja
lisää henkilökuntaa on palkattava, jotta asiakkaiden tilaukset saadaan
hoidetuksi. Henkilöstömäärän kasvu haastaa kuitenkin talenttiajattelun siinä
missä pakottaa organisaation muuttamaan totuttuja toimintatapojaan. Mikäli yrityksen on mahdollista keskittyä toiminnassaan omaan
ydinosaamiseensa, on sen todennäköisesti myös helpompi keskittyä ydinosaajiinsa
– talentteihin.
Onko ydinosaamiseen keskittymiselle
olemassa ulkoistamisen lisäksi muita vaihtoehtoja? Toimisivatko suuryritysten
ratkaisuvaihtoehtoina talenttiajattelun ongelmiin erilaiset työntekijäryhmistä
riippuvat henkilöstöstrategiat? Talenttiajattelussa henkilöstön jakaminen A-, B-
ja C –ryhmiin sisältää ajatuksen henkilöstöryhmien erilaisuudesta ja sen
tunnistamisesta. Henkilöstöä voidaan jakaa ryhmiin myös työtehtävien sisällön
perusteella. Jaottelun perusteella on mahdollista olettaa, että työlle annettu
merkitys sekä sitoutumisen kokemuksen lähtökohdat vaihtelevat rooliryhmästä
riippuen. Nämä kokemukset ovat aina yksilöllisiä, ja vaihtelevat myös
henkilöstä riippuen. Organisaatioiden viralliset henkilöstöstrategiat määritellään usein yleisluontoisesti koko henkilöstöä koskeviksi. Talent Management -ajattelun myötä herää ajatus, olisiko perusteltua soveltaa eri henkilöstöryhmien
kohdalla hyvinkin erilaisia henkilöstöstrategioita?
Australialainen lentoyhtiö Qantas
Group on yrittänyt vastata lentoyhtiöiden kiihtyvään keskinäiseen kilpailuun
käyttämällä henkilöstöstrategiassaan hybridimallia tavoitteenaan alentaa
henkilöstökustannuksia. Lentoyhtiön palveluksessa on monenlaista henkilökuntaa
aina lentäjistä ja matkustamohenkilökunnasta matkatavaroiden käsittelijöihin ja
lentokoneiden huoltoinsinööreihin asti. Henkilöstön kokonaisuus on siis hyvin
moninainen ja kaikilla työntekijöillä on oma tärkeä roolinsa onnistuneen
lentokokemuksen toteuttajana. Varsinaiseen lentokoneen ilmassa pitämiseen
tarvitaan kärjistäen kuitenkin lähinnä lentäjää, sekä osaavia insinöörejä
lentokaluston toimivuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi. (Sarina & Wright 2015.)
Työsuhteiden hybridimallissa eri
työntekijäryhmiä kohtaan muodostetaan omat strategiansa, minkä käytännön
edellytyksenä on henkilöstöryhmien strategisen arvon ja merkityksen
määritteleminen. Qantas Groupin tapauksessa henkilöstöluokittain määriteltiin, minkälaisissa tehtävissä
suosittiin esimerkiksi vuokratyövoimaa tai osa-aikaisia työsuhteita. Yritys haki hybridimallillaan kustannussäästöjä sekä tavoitteli entistä
joustavampaa organisaatiorakennetta. Käytännössä hybridimalli herätti kuitenkin
närkästystä työntekijöiden ja työntekijäliittojen keskuudessa. Yhteenvetona
todettakoon, että Qantas Groupin siirtymisen sitouttamisen strategiasta
työntekijöiden ryhmittelyn malliin ei koettu tuoneen yritykselle hyötyjä - ainakaan pidemmän aikavälin näkökulmasta. Henkilöstöstrategian uudistamisesta koettiin pikemminkin
olleen haittaa yrityksen imagolle sekä työtyytyväisyydelle. Useamman eri
henkilöstöstrategian käyttäminen samassa organisaatiossa samanaikaisesti ei
siis Qantas Groupin kohdalla osoittautunut erityisen onnistuneeksi ratkaisuksi. (Sarina
& Wright 2015.)
Suomalaisessa kulttuurissa tasa-arvo
ja tasapuolisuus on mielletty tärkeiksi arvoiksi. Tämä heijastuu varmasti myös
osaltaan suomalaiseen yrityskulttuuriin. Mikäli Talent Management –ajattelu saa
osakseen lisää kannatusta, ei tasapäistävä henkilöstöstrategia ole kuitenkaan
enää mahdollinen organisaatioissa, joissa työnkuvia ja työsuhteita on useita
erilaisia. Vaikka Qantas Group ei edustakaan esimerkkiä kohdistettujen
HR-strategioiden onnistuneesta käyttöönotosta, voisivatko vastaavat järjestelyt
olla tulevaisuutta suomalaisessa yritysmaailmassa? Vai onko ilmiö jo jossakin
muodossa olemassa? Suomalaisessa työelämässä esimerkiksi toimialoittain
sovituilla työehtosopimuksilla saattaa olla oma vaikutuksensa henkilöstön palkkaukseen ja
sopimusehtoihin samankin organisaation sisällä. Lisäksi voidaan pohtia, onko
yrityksen ydinosaamisen luonteella vaikutusta siihen, minkälainen
henkilöstöstrategia on kulloinkin kaikkein soveltuvin ratkaisu. Kuinka paljon
esimerkiksi toimiala määrittää, minkälaista ydinosaamista tarvitaan ja kuinka
se sidotaan organisaatioon?
Kuvio 2. Kohdennettuja
henkilöstöstrategioita organisaatiossa
Mikäli eri henkilöstöryhmien kohdalla
noudatettaisiin kohdennettuja henkilöstöstrategioita, tarkoittaisi se
toisistaan poikkeavia henkilöstön sitouttamisen keinoja sekä sisäisten ja
ulkoisten työmotivaation lähteiden hyödyntämistä eri suhteessa. Yllä oleva
kuvio havainnollistaa ajatusta erilaisten henkilöstöstrategioiden ilmenemisestä organisaation sisällä. Malli on viety niin pitkälle, että se
huomioi myös talenttien (nykyisten ja potentiaalisten ydinosaajien) välisiä eroja. Ydinosaajista A-ryhmäläiset
omaavat jo korkean osaamistason, kun taas C-ryhmäläisillä on potentiaalia
kehittyä vastaavalle tasolle tulevaisuudessa. Saavuttaakseen tämän tason C-henkilöt tarvitsevat
työnantajaltaan erilaista tukea esimerkiksi osaamisen kehittämiseen liittyen.
A-henkilöt pyritään sen sijaan pitämään organisaatiossa tarjoamalla heille
uusia mahdollisuuksia hyödyntää ja ylläpitää jo olemassa olevaa osaamistaan.
Markkinoilla peräänkuulutetaan
asiakkaiden, tuotteiden ja palveluiden lisäksi työntekijöiden yksilöllistämistä. Tulisiko erilaistavia
näkökulmia korostaa tarkoituksella myös organisaatioiden henkilöstöstrategioissa talenttiajattelun avulla? Aiheuttaisivatko erilaistavat henkilöstöstrategiat organisaation näkyvinä
toimintaperiaatteina enemmän haittaa kuin hyötyä? Onko ulkoistaminen sittenkin
toistaiseksi toimivin ja turvallisin keino keskittää organisaation voimavaroja ydintoimintoihin?
Avainsanat:
Henkilöstöstrategia – suunnitelma siitä, kuinka henkilöstöön liittyviä
toimintoja ja periaatteita toteutetaan osana organisaation strategiaa
Kilpailukyky –
organisaation kyky selviytyä taloudellisen kilpailun markkinoilla
Ulkoistaminen– jonkin organisaation toiminnon ostaminen ulkopuoliselta yritykseltä alihankintana
Ydinosaaminen –
organisaation toiminnan kannalta keskeinen osaaminen, johon keskittymällä on
mahdollista saavuttaa kilpailuetua
Lähteet:
Porter
M. 1985. Competitive Advantage: Creating and sustaining superior performance. NY: Free Press. New York, US.
Sarina
T. & Wright C. 2015. Mutual gains or mutual losses? Organisational
fragmentation and employment relations outcomes at Qantas Group. Journal of
Industrial Relations. 2015, Vol. 57(5) 686–706.
Kirjoitus oli kiinnostava! Pidin erityisen hyvänä siinä laatimiasi kuvioita, jotka havainnoillistivat ajatukset helposti ymmärrettäväksi. Olen samaa mieltä, että suurten ja monikansallisten yritysten on mahdotonta nähdä koko henkilöstö talenttipoolina. Tämä toki voi toimia hyvin esimerkiksi pienessä perheyrityksessä.
VastaaPoistaYdinosaaminen yhdistettynä talenttiajatteluun oli hyvä lähestymistapa tähän aiheeseen. Olen ymmärtänyt, että nykyään monesti organisaatiot saattavat nopeasti muuttuvissa olosuhteissa ja toimintaympäristön aiheuttamissa paineissa unohtaa tai hukata punaisenlangan eli ydinosaamisen. Ehkäpä tämä TM voisi auttaa kirkastamaan organisaatioiden ydintoimintoja muiden hyötyjen ohella...
Hyvä kun nostit esiin huomion suomalaiseen tasa-arvoa korostavaan kulttuuriin koskien kohdistettuja HR-strategioita, siitä voi tulla närää täälläkin jos alkaa toiminnassa korostua. Olen mietittinyt, että juurikin suomalaiseen meininkiin kuuluu tämä tasapäistäminen eli voiko TM oppina ikinä kukoistaa kunnolla suomessa? Tuleeko täällä keskittyä muihin keinoihin, vai voidaanko tätä oppia osata hyödyntää siten, ettei eri tahot loukkaannu ja ala vastustaa sitä epäreiluna. Mielestäni on luonnollista, että eri ihmisillä on erilaisia taitoja ja kykyjä, joten sitä tulisi hyödyntää kaikkien edun vuoksi.
Kiitos kommentista. :) Toisinaan tuntuu, että mitä pidemmälle Talent Managementia pohtii käytännön näkökulmasta sitä mutkikkaammaksi asia muuttuu. Olen kanssasi yhtä mieltä siitä, että ydinosaaminen, "punainen lanka", on organisaation kannalta erittäin tärkeä muistaa etenkin silloin, kun mietitään toiminnan strategisia suuntaviivoja. Sen varjolla ei voi kuitenkaan täysin sulkea pois tukitoimintoja, jotka tekevät mahdolliseksi ydinosaamiseen keskittymisen. Mielestäni ilman tukitoimintoja ei voi tulla toimeen, mutta ehkä voitaisiin pohtia sitä, missä määrin organisaatio käyttää omia resurssejaan tällaisten toimintojen tuottamiseen ja ylläpitämiseen. Nämäkin ovat aina strategisia valintoja. Onhan myös mahdollista, että ydintoimintoihin ja -osaamiseen keskitytään tukitoimintojen kustannuksella liikaa, jolloin ei pystytä toimimaan tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
PoistaMielenkiintoinen kirjoitus, peilasin osaksi samoja ajatuksia omassa kirjoituksessani. Juuri suomalaisen työkulttuurin piirteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden osalta ovat mielestäni kotimaisen talent management -ajattelun suurimmat kompastuskivet. Keskimäärin työpaikoilla on totuttu vaalimaan ajatusta siitä, että jokainen on omalla panoksellaan yhtä arvokas. Kenties tämä juontaa juurensa jo peruskouluaikaan, joka Suomessa on ennemmin tasapäistävä kuin erityislahjakkuuksia esiin nostava. Kaiken kaikkiaan kirjoituksesi oli mielenkiintoinen ja monipuolinen!
VastaaPoistaErityisen hyvin konkretiaa kirjoitukseen toi mielestäni esimerkki Qatar airwaysista, jonka kohdalla erilaisten henkilöstöstrategioiden luominen oli osoittautunut haastavaksi. Tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että Talent Management on "helpommin sanottu kuin tehty" -osastoa. Kuitenkin uskon, että on olemassa myös sellaisia talentin varassa eläviä erityisaloja, joihin tämän alan ajatukset sopivat paremmin. Lentoyhtiössä on kuitenkin runsaasti ns. suorittavaa työtä, jota ei tulisi aliarvottaa liiaksi erityistehtävien varjolla. Harkinnan varaan jää, millaiseen organisaatioon Talent Management sopisi lentoyhtiötä paremmin?
Kiitos Pauliina. :) Kommenttisi herätti pohtimaan madaltuvia organisaatiorakenteita Talent Management -ajattelun näkökulmasta. Eikös se ole yksi niin ikään ajankohtaiseksi määritelty trendi? Vähemmän hierarkioita ja johtoportaita, valtaa ja vastuuta henkilöstölle tasa-arvoisemmassa suhteessa. Sotiiko Talent Management -ajattelu tällaista trendiä vastaan eriarvoistamalla henkilöstön jäseniä ja organisaation eri toimintoja? Vai voidaanko ajatella, että organisaatiossa työskentelevät talentit kykenevät käyttämään työhönsä liittyvää osaamista siten, ettei moniportaiselle johtamiselle ja ohjaamiselle ole enää tarvetta? Tästähän saisi kohta uuden blogikirjoituksen aiheen. :D
PoistaKiitos tästä. Meillä on mietitty ulkoista HR palvelua. Voisi olla paljon apua, ja vähetää meidän työtaakkaa. Ei se oikein meillä tällä hetkellä toimi, joten muutoksia tulee tehdä. Mielenkiintoinen kirjoitus, kovasti kiitoksia jakamisesta. https://www.humansense.fi/palvelutarjonta
VastaaPoista